Landskab og Abstraktion
Landskab og Abstraktion
"Den mest modvillige Cobra"
Svavar Guðnason (1909-88) er på samme tid et centralt navn i den moderne malerkunsts historie og ukendt af mange. Forklaringen er enkel: Hans kolleger i den fænomenalt succesfulde Cobra-bevægelse anså ham for en af gruppens største aktiver og prøvede gentagne gange at få ham frem i rampelyset – men igen og igen trak Guðnason sig tilbage.
Asger Jorn, det ubestridte hovednavn blandt de abstrakte ekspressionister, der udgjorde Cobra, kaldte Guðnason for bevægelsens mest modvillige medlem – og et af de vigtigste. Der er sandhed i begge dele.
Islandsk pioneer og skandalemager
Svavar Guðnason var manden, der introducerede sine landsmænd for abstrakt kunst. Det skete med en skandaleombrust udstilling af 36 malerier i Reykjavik i 1945. Nobelpristageren Halldór Laxness skrev senere: "Ingen maler i landet kunne lade være at tage stilling. Også de malere, som tog afstand, var ligesom de andre klar over, at denne facon at se verden på betød en ny tid på godt og ondt."
Svavar Guðnason gik i brechen for andre islandske kunstnere i en grad, så det bremsede hans egen karriere, og i perioder søgte han nærmest ly for omverdens blikke. Begge de gange, Jorn rejste til Reykjavik for at overtale ham til at udstille med Cobra i München, lukkede Guðnason effektivt af ved hjælp af en syndflod af whiskey.
Midt i en dansk kunstrevolution
Guðnason blev født i Höfn, Hornafjörður I den sydøstlige del af Island, og han begyndte tidligt at male. I 1935, da han var midt I 20’erne, rejste han til Danmark for at studere på Akademiet i København. Han forlod dog hurtigt akademiet og rejste til Paris for at udvikle et mere personligt udtryk. Her frekventerede han i 1938 Fernand Legérs skole (også kortvarigt), men blev stærkt inspireret af udstillinger med kunstnere som Picasso, Max Ernst, Paul Klee and Joan Miró.
Det følgende årti i Danmark var formative. Svavar Guðnason blev en del af miljøet omkring de spontant abstrakte malere Ejler Bille, Erik Ortvad, Asger Jorn, Carl-Henning Pedersen og Else Alfelt og var med til at stifte både Skandiverne, Høst-gruppen og Cobra. Han var også en af de bærende kræfter bag bladet Helhesten, inden han rejste tilbage til Island i slutningen af 40’erne. Der blev han boende til sin død.
Læs mere om kunstneren og udstillingen i SkovhusNyt nr. 3/2013 - 31. årgang på ISSUU.